De Zijdekaravaan

Lessen » Middenbouw » Volk » Geschiedenis » De Zijdekaravaan

De Zijdekaravaan

Inleiding
Tijdens deze lessenserie volgen de kinderen de zijdekaravaan op haar trektocht door China.

Doelstellingen
Les 1: Introductie zijdekaravaan

De leerlingen maken kennis met Marco Polo en zijn reis.
De leerlingen weten wat de zijdekaravaan is.
De leerlingen weten wat ze in de lessenserie gaan doen; de kinderen verdelen zich in groepen.

Les 2: Beeldende vorming

De leerlingen kunnen afbeeldingen van de zijdekaravaan en het Chinese landschap waar de karavaan doortrekt, verwerken in eigen beeldend werk.
De leerlingen kunnen van papier-maché dieren en/of mensen maken.
De leerlingen kunnen technieken gebruiken om in 3D of 2D een decor te maken van de stad Xi’an.

Les 3: Beeldende vorming

De leerlingen kunnen afbeeldingen van de zijdekaravaan en het Chinese landschap waar de karavaan doortrekt, verwerken in eigen beeldend werk.
De leerlingen kunnen van papier-maché dieren en/mensen maken.
De leerlingen kunnen technieken gebruiken om in 3D of 2D een decor te maken van de Gele Rivier.

Les 4: Muziek

De leerlingen weten welk soort muziek er past bij de Chinese cultuur.
De leerlingen maken aan de hand van gekregen woorden een karavaanlied.
De leerlingen kunnen dit lied met muziekinstrumenten begeleiden.

Les 5: Beeldende vorming

De leerlingen kunnen afbeeldingen van de zijdekaravaan en het Chinese landschap waar de karavaan doortrekt, verwerken in eigen beeldend werk.
De leerlingen kunnen met divers materiaal de aankleding voor de karavaan maken. Denk aan bagage, kleding en producten.
De leerlingen kunnen technieken gebruiken om in 3D of 2D een decor te maken van de Gobiwoestijn.